Vanliga frågor och svar

Vad behöver jag tänka på om jag vill bygga något?

Alla byggnationer och ändringar, såväl inomhus som utomhus, behöver styrelsen godkänna. Vissa byggnationer och ändringar kräver också bygglov eller en anmälan till kommunen som t.ex. uterum, utbyggnad på förråd eller ändringar i bärande konstruktion. Bostadsinnehavaren har ansvar själv för att ta reda på om byggnationen eller ändringen kräver detta och ansökan eller anmälan görs och bekostas av bostadsinnehavaren.

Kom ihåg att du också kan behöva godkännande från din granne om det är närmare än 4,5 till tomtgräns, enligt Plan och bygglagen. I de fall det inte krävs för exempelvis staket rekommenderar vi att du ändå tar kontakt med grannen och stämmer av.

Det är viktigt att du läser igenom vår anvisning om hur utomhusdetaljer ska utformas.

Filteraggregatet/kontrollpanelen blinkar rött, vad beror det på?

Om larmlampan på aggregatets kontrollpanel blinkar rött kan det bero på två saker, antingen är det filterlarmet eller temperaturlarmet. Genom att öppna den främre luckan kan man se om det är filterlarmet eller temperaturlarmet (se instruktionsboken för utförligare beskrivning).

Om det är filterlarmet är det dags att byta filter (förutsatt att man nollställt vid tillfället när man gjorde förra filterbytet – larmet är inställt med intervall på 6 månader). Vid temperaturlarm kan det bero på att tilluften är för kall (eller varm). Om problemet kvarstår, gör en felanmälan på hemsida eller ta kontakt med styrelsen

Hur byter jag filter i ventilationsaggregatet?

Vi rekommenderar att du tittar på denna Youtube-video som visar hur du byter filter och nollställer lampan för filterbyte.

Hur går jag tillväga om jag vill ha fler tv-kanaler eller höja bredbandshastigheten?

Om man vill beställa fler kanaler görs detta via Svenska Cantab som är vår TV-leverantör. Bredbandet ombesörjs av Gavlenet och högre hastighet kan enkelt beställas genom “Mina sidor”.

Jag behöver en extra nyckel, hur gör jag?

Föreningen har avtal med Certega och det är dem vi kontaktar för att beställa nya nyklar. Läs mer under Praktisk information.

Jag har hittat skadedjur i min lägenhet, vart vänder jag mig?

När det gäller ohyra (t.ex. getingar) har föreningen avtal med Nomor om sanering. I dessa fall går det bra att direkt kontakta Nomor på telefonnummer 0771-12 23 01 (uppge föreningens försäkringsnummer 25-1117390).